Proiectul legii comasarii alegerilor locale cu cele parlamentare propus de Guvernul Boc, reprezinta, asa cum am spus si cu alte ocazii, o puternica lovitura data democratiei romanesti.

Dincolo de nerespectarea principiilor de drept si a numeroaselor acte normative, aceasta initiativa legislativa incalca recomandarile Comisiei de la Venetia, in materia procedurilor electorale.

Comisia Europeană pentru Democraţie prin Drept, mai bine cunoscută sub numele de Comisia de la Veneţia, este un organ consultativ al Consiliului Europei alcătuit din experţi independenţi în domeniul dreptului constituţional.

Înfiinţată în 1990 ca un acord parţial din 18 state membre ale Consiliului Europei, Comisia, în februarie 2002 a devenit un acord extins, care permite statelor non-europene să devenă membre cu drepturi depline.

În prezent Comisia reuneşte 57 state membre, un membru asociat şi 7 observatori.

Comisia se întruneşte în şedinţă de patru ori pe an – în martie, iunie, octombrie şi decembrie – la Veneţia, la Scuola Grande di San Giovanni Evangelista.

Comisia Europeană pentru Democraţie prin Drept vizează susţinerea a trei principii care stau la baza patrimoniului constituţional al Europei: democraţia, drepturile omului şi a statului de drept – pietrele de temelie ale Consiliului Europei.

Comisia lucrează în următoarele patru domenii-cheie:

1. asistenţă constituţională;

2. partide politice, alegeri şi referendum-uri;

3. cooperarea cu instanţele constituţionale şi mediatorii;

4. studii transnaţionale, rapoarte şi seminarii.

La 8 noiembrie 2001, Comisia Permanentă a Adunării Parlamentare, acţionând în numele Adunării, a adoptat Rezoluţia 1264 (2001) prin care invita Comisia de la Veneţia să instituie un grup de lucru compus din reprezentaţii Adunării Parlamentare, Congresului Puterilor Locale şi Regionale al Consiliului Europei şi, posibil, ai altor organizaţii cu experienţă în domeniu cu scopul de a dezbate problemele electorale în mod reglementar.

Comisia de la Veneţia în cadrul celei de-a 52- a sesiuni (18-19 octombrie 2002) a propus Consiliului Europei, Codul bunelor practici în materie electorala. Acesta a fost adoptat de Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei în cadrul sesiunii din 2003 – prima parte şi de Congresul Puterilor Locale şi Regionale din Europa în cadrul sesiunii de primăvara 2003.

Niciun stat din Uniunea Europeana nu isi pune problema comasarii alegerilor locale cu cele parlamentare. Asta pentru ca niciun stat cu adevarat European nu încalca prevederile si recomandarile Comisiei de la Venetia.

Iata cateva dintre aceste recomandari:

• “Elementele fundamentale ale dreptului electoral, si în special sistemul electoral propriu zis, componenţa comisiilor electorale şi delimitarea circumscripţiilor electorale, nu ar trebui să poată fi amendate înainte de un an fata de data alegerilor.

• Procedurile de votare joacă un rol vital în cadrul procesului electoral, deoarece în timpul votării pot fi comise eventualele fraude electorale. De aceea, procedura de votare trebuie să fie simplă.”

• “Stabilitatea dreptului este un element important al credibilităţii procesului electoral şi este esenţială pentru consolidarea democraţiei Prin urmare, modificarea frecventă a normelor sau caracterul lor complex pot dezorienta alegătorul. Alegătorul poate conchide, în mod corect sau incorect, că dreptul electoral este doar un instrument cu care operează cei care sunt la putere şi că votul alegătorului nu mai este elementul esenţial care decide rezultatul scrutinului.”

Cred ca aceste cateva recomandari spun totul despre modul grosolan in care Guvernul Boc intelege sa aplice prevederile unui document european, recunoscut de toate statele membre.

Prin comasarea alegerilor, actualul Guvern plaseaza Romania in afara Europei si lumii civilizate.